ВОДОХРЕЩА АБО ЙОРДАН
Ще не встигли прийти свята як скоро вони відійдуть. Як співається в
коляді: «А той третій празник – Святе Водохреща». Хрещення Господнє
— третє і завершальне велике свято різдвяно-новорічного циклу, яке в народі має
назву Йордан, або Водохреща. Православні та греко-католицькі християни
відзначають його 19 січня, тому воно збігається зі святом Богоявлення. Однак,
ці свята слід розрізняти.
Cвято |
Із Хрещенням Господнім пов'язують
хрещення в Йордані Христа. Коли Ісус Христос досяг 30-річного віку, він прийняв
хрещення від Івана Хрестителя в річці Йордані. Коли вийшов на берег - з небес
почувся голос Бога-Отця, який назвав Ісуса своїм Сином. І на нього зійшов
Святий Дух в образі голуба. Звідси ще одна назва свята — Богоявлення.
Православні та греко-католики вважають, що саме це свято засвідчує таїнство
Святої Трійці. Адже в цей день, за християнським вченням, з'явився Бог у трьох
іпостасях: Бог Отець — в голосі, Син Божий — у плоті, Дух Святий — у вигляді
голуба.
Свято Богоявлення у перші віки християнства вважалося збірним, бо
стосувався кількох подій із життя Ісуса Христа, які свідчили про Його
божественність, а саме: його Різдва, поклону мудреців, Хрещення, чуда в Кані
Галилейській і чудесного помноження хліба. Тому й сьогоднішню назву свята
«Богоявлення», як стверджує у книзі «Пізнай свій обряд» о. Юліан Катрій, треба
розуміти у множині, бо вона означає празник святих Богоявлінь.
Опівночі перед Водохрещам вода в ріках, як вірили селяни, хвилюється.
Були колись такі відважні любителі таємного, що ходили вночі на річку
спостерігати це явище, але... ріки в цей час, звичайно, покриті льодом, і що
там під кригою робиться — невідомо. Та все ж набрана з річки опівночі перед Водохрещам
вода — цілюща; вона зберігалась у «знаючих» селян за образами на випадок
поранення або тяжкої хвороби.
Ще за тиждень перед Водохрещам колись парубоча громада, а пізніше окремі
господарі — «спеціалісти» прорубували на річці ополонку, випилювали з льоду
великий хрест, ставили його над ополонкою і обливали буряковим квасом, щоб був
червоний. Біля хреста будували — теж з льоду — престол. Все це оздоблювали
аркою з ялинових або соснових гілок — «царські врата».
Вранці у церкві відбувається Богослужіння. По Богослужінні весь народ
іде процесією на річку до хреста. Попереду несуть дерев'яний церковний хрест і
хоругви, хор співає «Голос Господній...», за хором іде священик, приклавши
золотий хрест до чола, а за священиком — народ. До річки на Водохреща йдуть усі:
старі, молоді і діти. Кожен несе з собою пляшку або глечик на воду. Хлопці ще
несуть з собою голубів, а мисливці — рушниці, заладовані клейтухом. На колишній
Гетьманщині, де ще козацька традиція не згасла зовсім, парубки та молоді
чоловіки їхали до річки на конях, заломивши по-козацьки сиві шапки.
На річці, біля хреста весь похід зупиняється і стає на льоду великим
барвистим колом, що здалека яскраво вимальовується на тлі білого снігового
покривала.
Після недовгої відправи священик
занурює в ополонку хрест, а в цей час хор голосно співає: «Во Йордані
крещающуся Тобі, Господи...» У свою чергу мисливці стріляють із рушниць, а
хлопці випускають з рук голубів, які хмарою літають над «Йорданню».
Коли вже воду освячено, люди підходять до ополонки і набирають у свій
посуд води. Всі, хто приїхав на «Йордан» кіньми — чи то верхи, чи то саньми —
набирають відрами з ополонки воду і напувають своїх коней — «щоб хвороби не
боялися та міцніші були».
Від найдавніших часів християнська Церква вважає освячену йорданську воду
за велику святість. Її бережуть цілий рік, ласкаво називаючи
"водичкою-йорданичкою". Ця вода має силу очищувати і зцілювати душу й
тіло людини. Йорданською водою також скроплюють оселю, щоб оминало всяке
нещастя і гарно велося в домі. Деякі священики навіть переконані, що не існує
ліків кращих за святу воду. І що цікаво незрозумілим залишається той факт, як
свячена йорданська вода не псується, не смердить, і може довго зберігатися.
Кажуть, що, може, срібло помагає, яке є на багатьох хрестах у священиків.
До речі, усі більш-менш значні церковні свята супроводжуються освяченням
води. Уперше людина занурюється у святу воду під час хрещення, зазвичай
невдовзі після народження. Таким чином людина «оновлюється» для майбутнього
достойного життя. Свячена вода неодмінно має бути присутньою під час освячення
храмів, житлових і господарських будівель, а також усіх предметів, які
використовуються під час богослужіння.
Йорданські традиції
Після водосвяття всі люди повертаються до своїх хат...
Поки мати або старша дочка подасть на стіл обідати, батько бере з-за
образу Божої Матері пучок сухих васильків, мочить їх у свяченій воді і кропить
все в хаті та в господарстві; потім бере ще крейду і пише хрести на образах,
сволоці, дверях і миснику. Управившися з цим, батько сідає за стіл, а за ним і
вся родина. Перед їжею п'ють свячену воду, оскільки вважається, що свячена на
Водохреще вода має вживатися натще, адже саме за цієї умови вона має найбільшу
силу.
По обіді дівчата бігають до річки вмиватися в «йорданській воді» — «щоб
були рожеві лиця». На Гуцульщині хлопці водять своїх дівчат до ополонки — «щоб
сі умила та красна була».
Якщо на Водохреща дерева вкриті
інеєм, то на весні у відповідний день тижня — в п'ятницю, четвер і т. д. —
треба сіяти ярову пшеницю: «вродить, як гай!»
Якщо на Водохреща день ясний, сонячний, то хліби в даному році будуть
чисті, а якщо понурий, небо вкрите хмарами — у хлібі буде багато «сажки»
(зони).
Попіл після Різдвяних Свят не можна зберігати — ні в хаті, ні в дворі,
бо «буде пожежа»; ввечері ж на Водохреща його треба винести на річку і висипати
на лід.
В той момент, як священик занурює хрест у воду, всі чорти та всяка нечиста сила вистрибує з річки і залишається на землі до того часу, аж поки якась із жінок не прийде на річку прати білизну. Коли брудна білизна опуститься у воду, то разом з нею впірнають у воду і всі чорти, що мерзли на землі. А тому побожні бабусі колись не дозволяли своїм невісткам прати білизну на протязі цілого тижня після Водохреща — «щоб більше вигибло нечистої сили від водосвятських морозів».
Дівчата, набравши з освяченої ополонки води, наливали у велику миску, на дно клали пучок калини або намисто і вмивалися — «щоб лиця красні були».
В той момент, як священик занурює хрест у воду, всі чорти та всяка нечиста сила вистрибує з річки і залишається на землі до того часу, аж поки якась із жінок не прийде на річку прати білизну. Коли брудна білизна опуститься у воду, то разом з нею впірнають у воду і всі чорти, що мерзли на землі. А тому побожні бабусі колись не дозволяли своїм невісткам прати білизну на протязі цілого тижня після Водохреща — «щоб більше вигибло нечистої сили від водосвятських морозів».
Дівчата, набравши з освяченої ополонки води, наливали у велику миску, на дно клали пучок калини або намисто і вмивалися — «щоб лиця красні були».
І ще кілька народних прикмет на Водохреща
·
Якщо все небо буде похмурим, то всякому хлібу
родитися добре; якщо ж тільки на сході - добре вродить жито, на
півдні - просо, на півночі - гречка.
·
Якщо цього дня ясна й холодна погода - на
посушливе літо, похмура й сніжна - на рясний урожай.
·
На Богоявлення сніг іде - до урожаю, ясний день
- до неврожаю.
·
Вірили, якщо, йдучи на Йордан, пролетять поперед
хоругв горобці, то велика смерть на дітей, граки - на молодь, а гуси - на
літніх.
·
Під час освячення води йде сніг - добре
роїтимуться бджоли і колоситимуться хліба.
·
Якщо вдень випав іній, то у відповідний день
треба сіяти пшеницю.
·
Йде сніг - на врожай гречки: зранку - ранньої,
вдень - середньої, а ввечері - пізньої.
·
Коли на Водохрещі випав повний місяць - бути
великій воді.
·
Якщо в цей день зоряна ніч - вродять горіхи і
ягоди.
·
Йде лапатий сніг - на врожай.
·
Якщо похмуро - хліба буде вдосталь.
·
На Водохрещі день теплий - буде хліб темний.
·
Коли на Водохреща риба табунами ходить - на рої
добре.
О. Воропай "Звичаї нашого роду".
Коментарі
Дописати коментар