НАЙБІЛЬШЕ ХРИСТИЯНСЬКЕ СВЯТО
Стрітення (Стрітення Господнє, Стрітення Господа Нашого Ісуса Христа,) — одне з найбільших християнських свят, яке відзначається на 40-й день після Різдва — 2 (15) лютого.
Першоісторія
Стрітення |
Стрітення відзначають на 40-й день після дня народження Ісуса Христа. Урочисто відзначати його почали з кінця V століття.
Відзначають його в пам'ять про те, як Свята Діва Марія принесла до Єрусалимського Храму Ісуса Христа на 40-й день після Його народження. Закон описаний у Старому Заповіті
постановляв, що жінка, яка народила хлопчика, 40 днів (а дівчинку - 80
днів), була ритуально нечистою. Після проходження цього часу для
очищення кожна мати мала принести до святині однорічне ягня на
цілопальну жертву як знак визнання над собою найвищої Божої влади і
подяки, та голуба чи горлицю — як жертву очищення від гріхів. Коли ж
жінка буде бідна, і неспроможна придбати ягня, то принесе вона лише дві
горлиці. Після цього жінка вважалась очищеною.
Згідно з цим Законом, з часу визволення євреїв із єгипетського полону,
також кожне перше немовля чоловічої статі належало Богові і його треба
було приносити до храму на 40-й день після народження. Пречиста Діва
Марія, як Божа Мати, не була зобов'язана до обряду очищення, бо
освятилася Христовим Різдвом. Та вона, все-таки в покорі, виконує припис
Закону і також приносить у жертву дві горлиці.
Коли Діва Марія разом з Йосифом принесла Ісуса до храму, їх зустрів там сивий старий Симеон, який чекав зустрічі з Господом вже багато років. Згідно з Євангелієм від Луки,
Симеон був праведником і від Духа Святого був звіщений, що він зможе
вмерти лише тоді, як побачить Ісуса Христа. Те й здійснилося — Симеон
міг одержати тепер вічний спокій. Перед смертю старець Симеон сповістив,
що Немовля, яке йому нарешті судилося побачити, вийде «на служіння
спасіння людей».
І Дух у храм припровадив його. І як внесли Дитину Ісуса батьки, щоб за
Нього вчинити звичаєм законним, тоді взяв він на руки Його, хвалу Богу
віддав та й промовив: Нині відпускаєш раба Свого, Владико, за словом
Твоїм із миром, бо побачили очі мої Спасіння Твоє, яке Ти приготував
перед всіма народами, Світло на просвіту поганам і на славу народу Твого
Ізраїля!
Другою особою, що зустріла Ісуса в храмі була пророчиця Анна, про що також свідчить Євангеліє від Луки:
Була й Анна пророчиця, дочка Фануїлова з племени Асирового, вона дожила
до глибокої старості, проживши з мужем сім років від свого дівоцтва,
удова років вісімдесяти й чотирьох, що не відлучалась від храму, служачи
Богові вдень і вночі постами й молитвами. І години тієї вона надійшла,
Бога славила та говорила про Нього всім, хто визволення Єрусалиму чекав.
Звершивши все згідно з законом Господнім, Марія і Йосиф повернулися до Назарету в Галілею.
Богословський аспект
Празник Господнього Стрітення започатковано в Єрусалимі в другій
половині IV ст. Першу згадку про нього подає паломниця С. Етерія у
своєму щоденнику, де називає його «40 днем після Богоявлення». Його
святкування описує так: «Сороковий день після Богоявлення святкується
дійсно з найбільшою урочистістю. Цього дня йде процесія до храму
Воскресення, де всі збираються на Літургію. Правиться за приписаним
порядком з найбільшою урочистістю, наче на Пасху. Усі священики
проповідують і також єпископ. Усі вони пояснюють текст Євангелія, де
говориться, що 40 дня Йосиф і Марія принесли Господа до храму».
З Єрусалима празник поширився на увесь Схід, але лише в VI ст. за
цісаря Юстиніяна (527–565) він набирає особливого значення. Цісар
Юстиніян наказав уважати Господнє Стрітення за великий празник і
святкувати його в цілому цісарстві. Через це в богослуженнях цього
празника Церква кілька разів молиться за імператора.
Празник Стрітення на Заході первісно був Господським і щойно набагато
пізніше став вважатися Богородичним та називатися Очищення Пречистої
Діви Марії, або Пожертвування Ісуса у святині. Нові приписи латинської
Церкви з Другого Ватиканського Собору знову поставили Стрітення серед
Господських празників. У Східній Церкві Стрітення належить до
Богородичних празників і подекуди має також назву Стрітення Пресвятої
Богородиці.
Народно - побутові вірування
2 (15) лютого
відбувається Стрітення — Зима зустрічається з Весною. У цей день
співаються пісні-замовляння на тепло та добре літо, відбуваються
гадання: «Доленько, Доле, дай мені збіжжя, теплу одежу ще й силу
ведмежу». Період від Стрітення (зустрічі зими з весною) до Благовіщення
вважався біологічною межею зимоборства.
Освячення вогню трансформувалося з прийняттям християнства у освячення свічок, які називали громничними. Освячували їх у церкві після освячення води, там же запалювали і несли до хати.
Протягом року зберігали такі свічки на покуті, або ж вплітали у дідухи. Такі свічки, за повір'ями, мають виняткову силу і оберігають оселю від бурі, зливи чи смерчу, ниву — від бурелому чи граду, а членів родини — від «злого ока»
та хвороб. Коли приходять із церкви в день Стрітення, запалюють
«громичну» свічку — «щоби весняна повінь не пошкодила посіви і щоби
мороз дерева не побив». Від «громичної» свічки і саме свято Стрітення
називалось колись ще й «Громиця».
Запалювали громничну свічку у таких випадках:
коли над оселею гуляє страшна негода; коли виникали труднощі при пологах; коли у селі пожежа, або катаклізм; коли людину схопить «чорна хвороба» (епілепсія); як людина помирала, запалювали свічку, аби спокійніше перейти їй у світ інший.
Також у цей день святять воду. Стрітенську воду збирали з бурульок і додавали до звичайної води, за повір'ями — така вода цілюща і лікує від багатьох напастей:
лікує рани і внутрішні захворювання;рятує від «злого ока», відьми, вовкулака, від «пристріту»; нею кропили вояків перед боєм та чумаків перед походом; пасічники окроплювали нею вулики на початку сезону; а господарі окроплювали худобу під час першого вигону на пасовисько; окроплювали стайні та обори від відьом, щоб «не виссали з корови молока».
Побутові традиції
У дохристиянських звичаях цей час Стрітення (Стрічення) здавна
сприймається, як зустріч зими з весною. Казали, що «в цей день зима
весну зустрічає, заморозити її хоче, та сама лиходійка від свого хотіння
тільки потіє».
Селяни спостерігали цього дня чимало хліборобських прикмет:
ясна і тиха погода віщує добрий урожай і роїння бджіл; вітер — погана ознака; відлига — чекай пізньої весни; як на Стрітення півень нап'ється води з калюжі, то жди ще стужі (як нап'ється півень води, то набереться господар біди).
У цей день ворожили, виставляючи тарілку з зерном на ніч надвір (якщо ранком роса — врожай, нема роси — погана ознака).
У церквах цього дня святять воду і свічки. Такі свічки називають
стрітенськими, або у інших звичаях «громичними», бо їх ставили перед
образами під час грози, щоб захистити людей і худобу від блискавки.
Коли приходять із церкви в день Стрітення, запалюють «громичну» свічку —
«щоб весняна повінь не пошкодила посіви і щоб мороз дерева не побив».
Від «громичної» свічки і саме свято Стрітення називалось колись ще й «Громиця».
Освячену цього дня у церкві воду використовували проти «пристріту». Нею
кропили тварин і людей у найвідповідальніші моменти життя.
Коментарі
Дописати коментар