СВЯТО ІВАНА КУПАЛА
7 ЛИПНЯ
Івана
Купала, Купайла — традиційне українське свято, яке відзначали вночі перед Івановим днем (24 червня за старим
стилем). Зараз також його прив'язують до сонцевороту (21
червня, у високосний рік — 20 червня за часом UTC). У
зв'язку із введеннямгригоріанського календаря у 01.03.1918 церковне свято Різдво Івана
Предтечі припадає на 7 липня. Свято отримало свою назву від імені
християнського святого Івана. Квінтесенцією свята є
очищення з допомогою вогню і води, найдавніша форма магічних дій.
Одне із чотирьох головних свят сонячного календаря. Ймовірно, свято було
встановлено в часи, коли сонцестояння випадало на 24 червня. Святкували Купала
здавна по всій Україні, щоправда з певними відмінностями по регіонах. За
радянського панування частина притаманних святу регіональних звичаїв відмерла.
Подібні звичаї існують в багатьох народів, особливо індоєвропейських: чехів, німців,австрійців, сербів, болгар, поляків, англійців,
білорусів та росіян. Найбільшого розмаху свято набуло в Іспанії, де 19-24 червня
проводиться фестиваль «Вогнища Сан Хуана» та в Бразилії — «Феста Юніна»
13-29 червня.
Походження
назви
Назва Іван Купала має
народно-християнське походження і є слов'янським варіантом імені Іоанн
Хреститель (грец. Ιωάννης ο Βαπτιστής), оскільки епітет Іоанна — грец.
βαπτιστής — «баптістіс» перекладається як «купатель, занурювач». Така
назва свята була зумовлена і власне слов'янськими уявленнями: праславлавне kǫpati
позначало ритуальне обмивання, очищення, яке здійснювалося у відкритих водоймах.Тому,
з одного боку, саме це дієслово був застосований для перекладу епітета
«хреститель», а з іншого боку, назва свята пізніше було переосмислено народною
етимологією і ув'язано з ритуальними купаннями у річках під час цього свята.
Деякі науково-популярні та
неоязичницькі видання пов'язують свято з «язичницьким божеством» Купала. Дана
точка зору не має достовірних підтверджень, оскільки сумнівне існування в
слов'янському язичництві самого цього божества. Вперше божество «Купала»
згадується в Густинському літописі (XVII століття), і є плодом непорозуміння:
літописець, знаючи про «ігрища» на Івана Купала, прийняв назву свята за ім'я
язичницького бога. Згодом це непорозуміння було повторено переписувачами, а
потім і ранніми дослідниками слов'янської міфології, в результаті чого у
слов'янському пантеоні з'явилося нове «божество».
На ділі ж Купала міг з'явитися
в народних уявленнях лише як фольклорна персоніфікація свята, відбилася,
наприклад, у піснях. Натомість в деяких регіонах Русі називали свято — Ярилин день,
хоча, не виключено, що весняне рівнодення (новий рік) також було пов'язане із
Ярилом. Це був останній день русального тижня. Ярило був божеством весни і
кохання, тому його відповідниками є Камадева і Купідон. Після купальських ігор визначалися пари
суджених, і наступний день Февронії Русальниці — протегував сім'ї і
любові. У давнину з цього дня і до Петра гралися весілля.
Інші назви
Купала, Колосок, Кресъ
(ст.рус.), Ярилин день (яросл., твер.), «Сонцекрес» (укр.), «Купалле»
(белорус.), «Rasos, Rasa», «Saulės» (Литва) — День Сонця, день Яніса та
Ліго (Латвія), Водиці (болг.), Духов-день (болг.), «Еньовдень» (болг.),
«Sobótki» — Соботки (польск.), Кокуй (новг.), «Свята Сонца і кахання»
(белорус.), Лада (русин.), Іван -травник, «Копальний Іван» (укр.), Іван добрий,
любовний, квітковий, чистоплотний, «Іван Вядзьмацкі» (белорус.), «Іван
Калдунскі» (белорус.), «Св. Jован Игритель» (серб.), Перший покос, «Варфоломій
і Варвара» (укр.)
Давні
звичаї, обряди та прикмети свята
Початок святкування
Святкування розпочиналося в
заздалегідь домовлених місцях, переважно біля річок. Дівчата плетуть вінки з
польових квітів й перед заходом сонця збираються на вигонах біля річок.
Часто на свято Купала молодь
запрошувала музикантів-виконавців на народних інструментах, які на скрипці,
цимбалах, сопілці окремо взятих чи в ансамблі разом з бубном супроводжували
пісенну мелодію.
Купало та Марена
Головні атрибути свята —
це Купало й Марена (Марена, Мара, Марина). Згідно із
слов'янським міфом, зимове божество, що морить землю стужею, а людину хворобою
і голодом. Але в народі, зокрема на Слобожанщині, вважали її старшою русалкою.
Власне святкування починалося з
виготовлення опудала головних персонажів свята — Купала і Марени. Так,
на Поділлі й Волині дівчата
виготовляють Купала з гілки верби й прикрашають її квітами та вінками. На Полтавщині в одних населених пунктах опудало Купала
виготовляють із соломи, прикрашають його стрічками і намистом, в інших —
замість солом'яного опудала садовлять дитя, яке виконує роль Івана Купала.
На Київщині та Одещині його
виготовляють із гілок будь - якого
дерева.
Опудало Марени робили в різних
регіонах України в залежності від традицій, які там склалися. На Полтавщині,
наприклад, його виготовляють із гілок чорноклену, вишні, соломи. На Слобожанщині — із гілок чорноклену і трави.
Взявшись за руки, дівчата
ходять навколо Купала й Марени й співають пісень. Основною темою цих хороводів
є кохання. Чоловіки й жінки теж сходяться на це видовище, але у співах участі
не беруть.
Вогнище
Обов'язково розкладається велике
вогнище, через яке стрибають дівчата і хлопці поодинці або в парі.
Купальське вогнище згідно з
переказами має велику міфічну силу. Через купальське вогнище стрибають усі, проходячи так
своєрідний ритуал очищення. Тож вважалося, що коли дівчина і хлопець, які
кохають одне одного, узявшись за руки, стрибають у парі через вогнище і їхні
руки залишаються з'єднаними, то вони, побравшись, все життя проживуть разом.
Проте в цьому видовищі можна бачити й інший бік — спортивний. Кожний
намагався стрибнути через вогнище якнайвище і якнайдалі, не забуваючи й про те,
щоб стрибок був гарним.
Дівочі вінки
Після втоплення Марени (інколи
топили Купала) дівчата тікають від хлопців до води, обворожити («заворожувати
вроду»). Вони дістають свічки, запалюють їх і прилаштувавши до своїх вінків,
пускають на воду. Поки вінки пливуть, дівчата ідуть понад річкою й співають
«
|
В гаю зелененькім соловейко щебече,
Соловейко щебече; Там дівчина мила віночок пустила З барвіночку, з барвіночку. Плинь, плинь, віночку, гарний з барвіночку, За миленьким, за миленьким... |
»
|
Часто
хлопці намагаються зловити вінки дівчат. Пара заздалегідь домовляються про те,
яким буде вінок. Кожна дівчина плете його так, щоб можна було впізнати:
вплітали яскраву свічку, або велику квітку. Якщо хлопцю вдається зловити вінок
коханої, діставшись до нього вплав чи на човні, це вважається доброю прикметою
для їх подальшої спільної долі.
Згідно
з народним повір'ям, якщо вінок пливе добре й гарно горить свічка, то дівчина
вийде заміж, а якщо він крутиться на місці, — то ще дівуватиме, а як
потоне — заміж не вийде взагалі. Якщо ж вінок відпливе далеко й пристане
до якогось берега, то значить, що туди дівчина заміж піде.
На
Полтавщині пущений на воду вінок переймає наречений дівчини, який із нею хоче
одружитися.
За
народним повір'ям, вінки, в яких дівчата беруть Участь у святкуванні
купальського свята, наділені цілющою силою. Тому й закидали дівчата їх через
голову на дах хати, а інші зберігали на горищі, вірячи, що зілля, з якого
сплетений вінок, вилікує від усяких хвороб.
У
Галичині деякі дівчата сплетені вінки із чебрецю, святили у церкві та зберігали
протягом року. Під час хвороби людей чи худоби напували хворих настоєм із зілля
тих вінків.
В деяких селах
Полтавщини дівчата при процедурі потоплення Мари знімали із голови вінки й
розвішували на деревах, а дехто приносив їх додому й вішав у хаті чи
господарській будівлі, як засіб охорони від нечистої сили.
Папороть
Існує
повір'я про цвіт папороті, котрий нібито з'являється в купальську ніч. За
легендою, папороть цвіте лише одну коротку мить найкоротшої у році ночі під
Івана Купала. Здобути цю квітку досить важко, оскільки її береже від людей
нечиста сила. Страхітливі народні перекази про її витівки використав у своєму
оповіданні «Вечір напередодні Івана
Купала» видатний
український та російський письменник Микола Гоголь. Той, хто має цвіт папороті,
може розуміти мову будь-якого створіння, може бачити заховані в землю скарби.
Володар заповітної квітки також міг у ніч напередодні Івана Купала бачити, як
ходять лісом дерева й стиха розмовляють між собою.
Квітка папороті
Квітка папороті
Трави
Існує повір'я, що зібрані в ніч на Івана Купала чи вранці
з «іванівською» росою лікарські рослини мають
особливу, надзвичайну силу. За народними легендами цілющі трави сіють русалки — потоплені дівчата, мавки — душі маленьких нехрещених дітей та інші духи природи.
Вони ж доглядають за зіллям і знають, як і коли його вживати.
Боротьба церкви зі святом
Згідно
з християнським календарем на ці дні припадає Різдво юдейського проповідника
Йоханан бар Зехар'я (Івана Хрестителя) (24 червня за старим стилем),
яке і святкують християни східного обряду. В Україні цей день називають святом
Івана Купала. Деякі дослідники назву пов'язують з ім'ям словянського бога
Купало — богом земних плодів (про накладку свят є записи у літописах,
зокрема в Густинському, Іпатіївському. Подвійна назва виникла у часи, коли
християнська церква бажала замістити яскраве язичницьке свято на свято нової
для слов'ян релігії. Самі святкування у своїй суті пов'язані із
давньослов′янською вірою і носять магічний характер — ритуальні очищення
вогнем, ворожіння, гадання, ігри.
Церкви
не підтримували (і не підтримують) таких народних гулянь і визнавали лише назву Різдво Іоанна Предтечі,
«Іванів день», натомість серед народу вживають або подвійну назву, або назву
«Купала». Горпина Купальниця — слов'янське народне
свято, що відзначається 23 червня (6 липня). У цей день все було підпорядковане
підготовці до нічної зустрічі Купали. Після прийняття християнства на цей день
наклалося церковне шанування святої Агрипини Римської, яку прозвали в народі
Горпиною.
При
цьому двовір′я було характерне не лише для Русі, а також і для Візантії, яка
експортувала свою релігію на Русь. Так у Візантії в цей день міські жителі влаштовували
гадання. Після заходу маленьку дівчинку одягали як заміжню. У неї повинна бути
ваза з вузьким горлом, куди гості кидали записки з побажаннями. Після цього по
черзі підходили до дівчинки і запитували, що їх чекає. У відповідь вона трясла
вазу, перевертала її і на руку дівчинки випадала відповідна записка, яку вона
віддавала прохачеві. У сільській місцевості свято відзначалося стрибання через
вогнище, що мало принести удачу і захистити від злих духів. Ці обряди ромеїв є
залишками адоній — свята Адоніса, який між іншим вважався коханим Діоніса, відомі епітети якого «Еван», «Єван». В
свою чергу імя Адоніса повязане із богом сонця Атоном, а
звідси із Адонаєм.
Деякі
дослідники вважають, що «Іван» могло мати певні аналогії із божествами
римського пантеону, зокрема із Янусом, якого етруски називали
«Небеса». Янус або Юноніус був також богом початку і кінця часу та всякої
діяльності й був тісно пов'язаний із Юно (Юнона). Від її імені походить назва місяця June, на який припадає
літнє сонцестояння. Однією з іпостасей Юнони була Капротіна,
функція якої — підтримка і зміцнення Місяця, як нічного світла, в той час,
коли його сили найслабкіші, після літнього сонцестояння .Фестиваль Нона Капротінія («Нони
Дикої Фіги») — 7 липня. При цьому не всюди головне свято літа визначають за
сонячним календарем із привязкою до сонцестояння, наприклад в Індії Джанмаштамі визначають
за місячним календарем як 8 день темної половини місяця шравана (рахуючи від молодика) і в наш час дата може припадати на кінець
серпня. Аналіз астрономічних даних вказує, що літнє сонцестояння і вхід Сонця
до знаку Рака в
тропічних координатах випадало на 24 червня у 33 ст. до н. е., тому поява
свята може відноситись до цього періоду.
Свято у мистецтві
Існували
легенди про те, що в ніч перед Івановим днем злітається на шабаш нечиста
сила. Зокрема на цю тему Мусоргський Модест Петрович у 1867 р. створив музичний твір
«Іванова ніч на Лисій горі». А Римський-Корсаковна його
основі балет "Ніч на Лисій горі". Інші
відомі твори — "Торжество літнього сонцестояння".
Коментарі
Дописати коментар